Styling: Košulja u poslovnom kontekstu

0

Piše: Ashok Murty

U garderobi svakog poslovnog (i ne samo poslovnog) muškarca košulja zauzima jedno od najvažnijih mesta. U muškoj uniformi ona i dalje ostaje nešto čime se pokušava zaštititi intima, jer košulja je tačno na pola puta između veša i odeće – najbliža je koži, a istovremeno izložena pogledima. Tradicionalno, ona samo “izviruje” ispod odela kragnom i manžetnama, ali upravo na tim pozicijama nalaze se neke od najsnažnijih fokalnih tačaka – lice i ruke. Zato je dobar izbor košulje i njena dobra koordinacija sa pratećim detaljima koji joj pripadaju (kravate, ešarpe, leptir mašne, igle za kravatu, manžetne, satovi…) od suštinske važnosti za svakog muškarca koji drži do svog izgleda.

Nekad je neko odabrao belu košulju kao “idealno” rešenje za sve situacije, ali plašim se da ja pripadam onoj struji koja se sa tim ne slaže. Zašto? Miki Rurkeu to sjajno polazi za rukom u filmu “Devet i po nedelja” i mnoge muškarce koje poznajem fascinirao je njegov garderober sa identičnim odelima i identičnim košuljama. Ali i lik koji on tumači u tom filmu ima izvesnih problema, a dobar kostimograf je to ispratio i načinom na koji je izabrao garderobu.

Ili belo ili ništa?!

Bela boja uopšte nije idealna za neke tipove tenova (koji se po pravilu sreću u velikom procentu upravo kod muškog dela populacije). Pre svega mislim na plave i crvene tenove kao i sve tenove koji inkliniraju sivo – zelenim tonovima. Pored toga, u poslovnom okruženju u kome preovlađuje veštačko osvetljenje (a danas je, bar po mom iskustvu, to predominirajuće osvetljenje u radnim sredinama) i to ono u kojem dominiraju svetla iz hladnijeg dela spektra (neon) bela boja veoma agresivno potencira sve što se dešava na licu onoga koji je nosi, iznad svega umor, podočnjake i sve vidljive manifestacije stresa. No, NEKO je NEKAD dečacima ovde objasnio – ili belo ili ništa!

Pri tome, draga gospodo, treba da znate da vam se obraća jedan veliki ljubitelj upravo belih košulja (posedujem više od jednog, a manje od četiri tuceta istih), koji bi zbog svega prethodno navedenog trebalo po svaku cenu da ih izbegava! No, to su one male kontradiktornosti u životu, tipa doktora koji vas upozorava na opasnosti koje prete od raznoraznih kancerogenih materija ne vadeći cigaretu iz usta, bez filtera pride. Kao malo samoopravdanje podvlačim da u 99% slučajeva belu košulju kombinujem samo sa crnim. Onaj preostali procenat otpada na crveno. A to je, kao nekakav, fashion statement… i uostalom, zar se ne bavim, jednim tzv “modnim” poslom? I možda najjači argument – nemam nikakve pretenzije da postanem menadžer. Naprotiv!

Pored nas koji sebi možemo da dozvolimo luksuz kršenja pravila koje zagovaramo (a da nismo ni političari, ni kler) belim košuljama je svakako mesto samo tamo gde su krucijalne i nezamenljive, na primer ispod smokinga ili na onima koji pristaju da spadaju u kategoriju a) konzervativnih i nemaštovitih, b) smatraju da je uniforma jedini pravi izbor (i samim tim dobijeni autoritet onoga ko je nosi) i c) ekcentrici (sa svim konsekvencama koje nosi insistiranje na sopstvenoj individualizaciji).

Konstrukcija i kragna

Međutim, izbor boje košulje možda nije najveći problem – suštinski je izbor prave konstrukcije i odgovarajuće kragne. Da li ćete se opredeliti za neku od strukiranih (blago ili naglašeno) ili ćete izabrati neku klasičnu varijantu (onu sa dve faltice na leđima) zavisi od vašeg poimanja komoditeta. Dužina rukava, ipak, mora da bude takva da vam manžetna košulje dolazi tačno na mesto gde zglob prelazi u šaku; kad preko nje dođe sako da proviruje ispod njegovog rukava obligatornih dva prsta. Danas se košulje već po pravilu izrađuju sa manžetnama na kojima se predviđa mogućnost zakopčavanja na dve širine ne bi li se napravilo dovoljno prostora za ručni sat, kao što se podrazumeva da se za košulje predviđene za nošenje ISPOD odela predviđa veća ukupna dužina ne bi li se kad su upasane u pantalone (a to je JEDINI ispravan način nošenja košulje ispod odela) ista ne bi izvlačila… jer, tačno je, danas postoje i košulje koje se nose same za sebe i opet, po pravilu, one bi trebalo da budu za nijansu kraće, čime se ostavlja mogućnost nošenja istih kao ispasanih… Pre samo neku deceniju muškarac koji drži do sebe nije mogao biti zatečen samo u košulji izvan najprivatnijeg okruženja, dok je danas ona jedan od onih retkih odevnih predmeta koji različito interpretirani povezuju različite socijalne i kulturološke grupe od najkonzervativnijih do najradikalnijih.

Ali vratimo se košulji u kontekstu poslovnog oblačenja. Za muškarca koji obraća pažnju najvažniji je izbor kragne košulje. Kao što znamo, i forma kragne košulje se menja u odnosu na modne mene – u jednom trenutku ona bi trebalo da bude veća, kažu dizajneri, u sledećem jačica (deo na kome se kopča) je viši, na dva pa čak tri dugmeta… Ipak, košulja mora da je u saglasju sa odelom. Najvažnije pravilo je – što je linija siluete uža i kopčanje na sakou niže trebalo bi da vrhovi kragne budu bliži i niži, i obrnuto… Naravno da postoji i “klasična” varijanta, ali i ona na kraju krajeva odgovara odelima klasične konstrukcije. Što se visine jačice tiče nju diktiraju dva faktora. Prvi je trenutna širina kravate koja je “u trendu” – što je kravata šira i jačica je jača, tj, viša, a što je uža (obično prati sužavanje siluete u celini, kao što je slučaj ovoga trenutka) i jačica je manja. Drugi faktor koji određuje formu i oblik kragne možda je važniji, ali i zahteva malo više vremena da bi se odredio. Naime, pre nego što pronađete “idealnu” košulju za sebe, sa odgovarajućom joj kragnom, potrebno je da izvršite malu introspekciju. Pogledajte se u ogledalo. Proučite dužinu vrata, mesto adamove jabučice, veličinu podvoljka; pokušajte da se sagledate i iz profila. Takođe, pogledajte dobro kakav vam je položaj ramena, da li se otvaraju na napred ili ih vučete na unutra; da li im je forma takva da stoje “pravo” ili manje ili više padaju na dole. Probajte omiljeni sako ili blejzer samo na običan T-shirt (majicu kratkih rukava) i utvrdite koliko “manevarskog” prostora zaista imate.

Najpogrešnije je ako izborom košulje postignete utisak “zatrpanosti” tako da izgleda kao da vam glava direktno ispada iz kragne košulje, a čvor kravate se samo nazire ispod brade. Ovo je naročito loše ako imate težinu veću od idealne. Takođe, jačica košulje mora dobro da naleže na vrat bez viška prostora radi veće komocije ili da posmatraču izgleda kao da se, ne daj Bože, borite za vazduh, tj. kao da vas košulja koju nosite “davi”. I mala opaska – sva dugmeta na košulji su OBAVEZNO zakopčana u slučaju da je nosite sa kravatom, uključujući i ono (ona) na jačici koja se nalaze ispod čvora kravate; u svakom drugom slučaju delujete aljkavo.

Rezime…

Kragna košulje je kao produžetak lica, fokalne tačke kako u komunikacionom tako i stilskom smislu. Izbor kragne može ili da naglasi ili potpuno odvuče pažnju sagovornika sa vašeg lica. Ako imate puno ili ovalno lice trebalo bi da se opredelite za kragnu čiji vrhovi idu na dole i tako postignete efekat “izduživanja” kojim se umanjuje “težina” lica. Tzv. button-down kragne (sa onim malim dugmetima kojima se kragna fiksira na vrhovima za lice košulje) trebalo bi da izbegavaju muškarci sa “teškim” licima, kao i oni sa jakim vilicama (a upravo oni najčešće posežu za ovim tipom kragni). Francuska kragna (ili “otvorena” kragna) čiji krajevi idu “u polje” najbolje pristaje muškarcima uskih i dugih lica, jer svojom formom unosi iluziju “širine”. Kragne sa zaobljenim vrhovima, valjda je nepotrebno naglašavati, samo potenciraju zaobljenost lica. Muškarci sa dugim i tankim vratovima trebalo bi da se opredele za kragne sa povišenom jačicom ili za kragne koje na sebi imaju ušivenu pređicu (kojom se fiksiraju delovi kragne ISPOD čvora kravate) – one svojom konstrukcijom “guraju” kragnu na gore.

Još nekoliko praktičnih saveta – kako pravi džentlmen NIKADA na proba košulju koju kupuje, trebalo bi da već unapred znate obim vrata i dužinu rukava košulje koja vam odgovara. Ako kupujete one izrađene od čistog pamuka uvek se opredelite za nešto veći broj, jer su košulje od potpuno prirodnih materijala sklone skupljanju kod pranja. Takođe, pratite promenu svoje telesne težine – muškarci pokazuju višak telesne težine upravo na mestima koja se prva primete pri nošenju košulje (mislim pre svega na region vrata i torzoa).

Baviti se košuljom kao kamenom temeljcem garderobe svakog džentlmena može trajati do u beskonačno, ali u ovom trenutku skoncetrisaćemo se samo na mogućnosti kombinovanja iste sa njenim neizbežnim pratiocem – kravatom. Muškarac ne bi smeo da se plaši eksperimenata u ovom smislu – u nekim odevnim kombinacijama košulja je samo neutralna podloga, dok je u drugim ona ta koja daje ton celokupnoj pojavi. Oprez je neophodan uvek kada kombinujemo dezenirane košulje (radilo se o prugama ili o karou) sa ostalim delovima odeće. Košulja, odelo i kravata moraju da budu kompatibilni – pogrešan izbor samo jednog od ova tri elementa može proizvesti efekat kao da “pulsirate” (a upravo ovome su skloni primerci muškog roda koji smatraju da su modno osvešćeni). Zlatno pravilo je da se treba ograničiti na samo dva dezena. Na primer, ako se opredelite za prugastu košulju onda ili odelo ili kravata treba da budu bez primesa ikakvog dezena. Dobro bi bilo da se izbegnu i kombinacije dezena koji su skoro identični u grafičkom, valerskom ili kolorističkom smislu (setite se kruženja svetlosti na nečijoj pojavi i njegovog značaja u komunikacionom smislu!).

Pruge kao najčešći motiv kako na odelima tako i na kravatama i košuljama treba oprezno kombinovati. Kravata sa jakim prugama, široko postavljenim i kontrastnih valera, lepo će se slagati samo sa košuljom koja za motiv ima delikatne pruge. Šta više, svaka košulja koja ima uske pruge dobro se slaže sa svakom smelijom kravatom, bez obzira na motiv koji se nalazi na njoj. Ali se zato boje moraju dobro izbalansirati. Ako ste dovoljno hrabri može vam poći za rukom da iskombinujete pruge na sva tri spomenuta odevna predmeta – na primer, prugasto odelo, košulja sa uskim prugama i kravata sa širokim, ali pazite da ne postignete utisak dijagrama ili bar koda.

Karo je teško ukombinovati sa drugim karo dezenom, osim ako postoji distinktivna razlika u intenzitetu – pepito odelo nikako ne bi trebalo kombinovati sa košuljom jakog karoa. “Princ od Velsa” nikako se ne slaže dobro sa košuljom u biber-so dezenu. Ali će zato odlično ići uz dobro odabranu prugastu košulju i pažljivo odabranu kravatu koja na sebi ima neki negeometrijski dezen (npr. kašmir šaru).

Share.

About Author

Comments are closed.